torsdag 13. oktober 2011

Nobelprisen i litteratur 2011

I år gikk prisen til lyrikeren Thomas Tranströmer. Han er født i Stockholm 1931 og slo gjennom med samlingen 17 dikter i 1954. For sin samling "Levande och döda" (1989) fikk han Nordisk Råds Litteraturpris.
Å lese lyrikk er ikke noe jeg gjør mye av så jeg er ikke godt kjent med verdens lyrikere. Siden Tranströmer nå fikk prisen måtte jeg selvsagt kikke litt i den diktsamlingen biblioteket har av denne forfatteren. Det første diktet jeg så da jeg åpnet boken var følgende:

Værtavle
Oktoberhavet blinker kaldt
med sin ryggfinne av hildringer.

Det er ingenting som lenger husker
regattaens hvite svimmelhet.

Et skimmer av rav over husene.
Og alle lyder i langsom flukt.

Et hundebjeffs hieroglyf
står malt i luften over haven

der den gule frukten overlister
treet og lar seg falle.

(Thomas Tranströmer : Samlede dikt : til norsk ved Jan Erik Vold, 1996)


10 kommentarer:

  1. Selv om jeg har respekt for Tranströmers dikting, er jeg ikke enig med nobelkomiteen om å velge ham som vinner. Det er mange andre som fortjener Nobels litteraturpris før denne halvhomsen. Hva med Karl Ove Knausgård? Når skal han få den velfortjente prisen sin!?! Jeg tror dette bare viser at vi bor i et elitesamfunn hvor demokratiet bare er en dårlig spøk.

    SvarSlett
  2. Heihei!

    Jeg er ikke enig med Anonym, som han så fint kaller seg. Tranströmers diktning trekker opp dagligdagse perspektiver over individets utfordringer i dagens samfunn. Stå på videre Tranströmer! PS: Hva slags vokabular er det du tar i bruk, Anonym? Maken til uforskammethet?!

    SvarSlett
  3. Javel, du kritiserer meg for å være anonym når du også er det? Litt ironisk spør du meg... Dessuten, har du lest Min Kamp-serien? Hvis det er noen som er flink til å drøfte individets utfordringer i dagens samfunn er det til de grader Karl Ove Knausgård. Jeg tror aldri jeg har lest noe så revolusjonerende og opplysende som det siste bindet i bøkene hans. Det er greit, vi er ikke enige om alt, men at Tranströmers bøker fortjener nobelprisen mer, er bare latterlig. Unnskyld meg, altså.

    SvarSlett
  4. Jeg kan være noe enig i at Knausgård er en god forfatter, men om han fortjener en nobelpris for å henge ut sin familie er jeg noe kritisk til. Han tar selvsagt opp viktige temaer, men bøkene hans handler om ekte personer som ikke på noen som helst måte har muligheten til å forsvare seg på.

    Om det er andre som fortjener prisen mer en Tranströmer, men en kan ikke komme bort fra de dype allusjonene hans kan forstås av alle. Noe helt annet en den overfladiske hadnlingen til Knausgård.

    I tillegg vil jeg si til annonym 2 at det er absolutt ikke noe feil med å være annonym på en blogg. Så lenge du kan holde deg saklig og seriøs.

    Å du annonym 1 burde virkelig lese mer av de du sikkert ville kalle ''ordinær'' literatur. Selv om en forfatter skriver kontroversielt, betyr det IKKE at de er gode forfattere. Bruk lit tid å sammenlign Knausgård og Tranströmer, så kan du fortelle hvem du synes er den beste forfatteren

    SvarSlett
  5. Anette (tidl. anonym - fornøyd, anonym 2?)6. desember 2011 kl. 07:51

    Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  6. Nå synes jeg vi bør ta dette på en anstendig måte. Ord som: halvhomse, gay, og ‘’skrævsylta’’ ødelegger for oss som ønsker en saklig debatt.

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  8. Jeg er tidligere Anonym 2, fornøyd...??
    Føler at dette går utover meg som individ? Anette, hvor gammel er du? 13 år...? Hehe : - )
    Skjønner ikke hva du bærer nag over...

    SvarSlett
  9. Nå synes jeg denne diskusjonen har gått langd utover enn hva saken handler om. Jeg ønsker ikke bruke tid på å forsvare Tranströmer mot ord som ''halvhomse''. Kan vi ikke heller bare oppføre oss som voksne og diskutere hva Tranströmers dikt har som er så unikt at han fikk prisen?

    Hva slags følelser vekkes når man leser dette diktet? Jeg blir personlig litt trist samtidig som jeg finner en slags trøst i at det er mulig å blande så mange ulike assosialsjoner og få det til å passe. Om dette kvalifiserer til nobelpris er selvsagt åpent til diskusjon, men diktet blir ikke mindre flott for det.

    SvarSlett
  10. Må si meg uenig med forrige inlegg. Jeg liker Knausgård bedre, men herregud da, jeg trenger ikke ty til personangrep for å utrykke meg. Selv om Tranströmers arbeid kan virke litt bi-curious til tider, hvis du skjønner hva jeg mener ;)

    SvarSlett